Babymoon

Een verschrikkelijk woord. Vind ik. Maar in de wereld van de jonge ouders toch al wel redelijk ingeburgerd. Een laatste vakantie samen, tijdens de zwangerschap. Ach, er is altijd wel een reden voor vakantie.

Onze allerlaatste vakantie samen, zonder dat we de verantwoordelijkheid hadden voor de kinderen, was ook gelijk onze huwelijksreis.

Hotel Vila Galé Ericeira

Honeymoon/Babymoon

We hadden genoeg geld cadeau gekregen om een ruime week op basis van halfpension in hotel Vila Galé Ericeira te boeken. Zaterdag, de dag na de bruiloft, geboekt. En dinsdag waren we op weg naar Portugal. In het vliegtuig kregen we een extra drankje en een bakje met nootjes. Bij de autoverhuur kregen we de nieuwste auto die er stond mee. En eigenlijk vond ik dat best spannend. Wat als ik de auto zou beschadigen. Gelukkig is Alex niet zo moeilijk en stapte gelijk in die auto. Na veel te lang rondrijden kwamen we eindelijk in het hotel. Dat dus heel de tijd al om de hoek lag. Hier kregen we een fles bubbels. Mijn tip: zeg altijd dat je op huwelijksreis bent. Toch leuk die extraatjes.

Voor mij met 7-up i.p.v. bubbels.

Kort reisverslag

Het was niet te warm. Twintig tot vijfentwintig graden.

We hebben één keer op het strand gelegen, maar de wind in oktober bleek toch fris te zijn. Een paar keer stapten we in de auto om in een klein dorpje, waar nog geen winkeltje was, uit te stappen. We zijn een dagje naar Lissabon geweest. Lekker rondstruinen. Naar deze stad zou ik nog wel een keer willen gaan. En verder zijn we vooral rondom het hotel gebleven. Een potje midgetgolf, naar de massagesalon van het hotel, wandelen in het dorpje. De dagen waren zo vol. We zijn er ’s avonds maar weinig op uit geweest. Tijdens de zwangerschap sliep ik veel, heel veel.

New York

Toen ik 26 weken zwanger was van de jongste zijn we nog samen naar New York City geweest. 6 Dagen zonder kinderen op pad. Dit hadden we al geboekt voordat ik zwanger bleek te zijn. Maar we hebben er geen moment spijt van gehad. Lekker even samen er tussen uit. Het was een geweldige vakantie. Na deze dagen waren we erg blij om de kinderen weer te zien. Maar we hebben elkaar beloofd om regelmatig toch samen even weg te gaan. En heel eerlijk.. het is er nog niet van gekomen. Werk, school, sport, geld, oppas. Er is altijd wel een reden waarom we niet gaan. Daarom is zo’n babymoon zeker aan te raden. Je weet nooit wanneer je weer samen op reis bent.

Hier schreef ik mijn tips over zwanger naar New York City op vakantie: https://wereldwijdopgroeien.nl/zwanger-in-new-york/

En meer over de citytrip lees je hier: https://wereldwijdopgroeien.nl/city-trip-new-york/  en https://wereldwijdopgroeien.nl/city-trip-new-york-deel-2/

Tips

Boek niet te vroeg. Elke zwangerschap loopt anders. Het zou jammer zijn als je een roadtrip doet en alleen maar misselijk bent.

Vergeet niet een zwangerschapsverklaring met daarop het aantal weken zwangerschap mee te nemen. Mijn buik was bij 25 weken bijvoorbeeld al enorm. Toch jammer als je niet mee mag, omdat ze denken dat je al veel verder in de zwangerschap bent. We moesten ook een Fit To Fly verklaring hebben. Bespreek dit op tijd met de verloskundige/ gynaecoloog, want die zijn hier over het algemeen geen fan van.

De bestemming: kies een plek waar je met een baby niet zo snel naar toe zal gaan of waar je echt heel graag heen wilt. Portugal was heel leuk, maar ik zou nu naar IJsland gegaan zijn. Dit land staat al heel lang op mijn wensenlijst, maar vind ik niet handig met drie (kleine) kinderen. Verder is het natuurlijk handig om op de hoogte te zijn van de actuele situatie m.b.t. gezondheidsrisico’s tijdens de zwangerschap en de medische zorg ter plaatse. Je hoopt natuurlijk niet dat het nodig is, maar het is fijn om te weten dat je voor het dichtstbijzijnde ziekenhuis niet door de jungle moet ploeteren. Natuurlijk wil ik met je meedenken over welke bestemming passend is bij jouw wensen. Stuur me een berichtje en ik ga op onderzoek uit.

Let op de zon; ik neem aan dat je niet graag met een zwangerschapsmasker thuis komt.

In het vliegtuig heb ik veel gelopen. Ook had ik vliegsokken aan. Geen idee of het helpt, maar het zat best lekker, dus ik had er ook geen last van.

Het belangrijkste:  rust uit en geniet. Er komen nog genoeg slapeloze nachten aan waar je je meer papa en mama voelt dan man en vrouw.