Reisverslag Belgische Ardennen

Een bungalowtent op camping Oos Heem, in het Duitstalige deel van de Belgische Ardennen,  is ons verblijf voor een week. Geen luxe camping, maar wel met alles wat je nodig hebt voor jonge kinderen. Voldoende speelgelegenheden voor kleine kinderen. Een zwembad waar je letterlijk goed kunt afkoelen. Een uitgebreid animatieprogramma. In het weekend houden ze ergens in de omgeving wel van feestvieren tot in de vroege uurtjes.

Vrijdag                       Aankomst dag

Het is drie uur als we aankomen. Even inchecken en dan snel naar de tent. Zo, hier stinkt het naar gas. Het lijkt een probleem bij de aansluiting van de gasfles. Gelijk even melden bij de receptie. De campingeigenaar komt gelijk mee en lost het op. Ondertussen hebben de meiden al een vriendinnetje. Dat is wel heel snel, binnen een half uurtje. Vriendinnetje blijkt ook nog twee broers te hebben. Ze hebben eigenlijk geen tijd om te eten en dan komt er ook nog een treintje van het animatieteam langs. Morgen maar wat eerder eten.

Nog even plassen, tandenpoetsen en naar bed. Het is een paar minuutjes lopen naar het toiletgebouw. We weten de route al gauw, omdat we een keer extra op en neer moeten om wc papier te halen. Ik prop gelijk bij iedereen een flink stuk papier in de toilettas.

Zaterdag                         Op de camping

Gisteren hebben we broodjes besteld en die smaken prima. Daarna op naar een supermarkt. Zoon is het er echt niet mee eens. Hij is op vakantie en dan moet hij mee boodschappen doen. Dat is toch geen vakantie! Na een belofte dat hij de rest van de dag mag spelen gaat hij toch mee. En de rest van de dag spelen ze ook met de nieuwe vriendjes.

Zondag                      Château de Reinhardstein

Daguitstapje naar een Kasteel, genaamd château de Reinhardstein: Middeleeuws weekend! Bij binnenkomst mogen de oudste twee gelijk een enorme katapult gereed maken en hiermee schieten. We zien ‘echte’ ridders zwaardvechten, de mannen gaan boogschieten, de meiden worden geschminkt, we zien hoe een maliënkolder wordt gemaakt en er is een roofvogelshow. In het kasteel zelf is een tentoonstelling. De mannen zijn niet weg te slaan bij de uitleg over de straffen in de Middeleeuwen. De ‘beul’ kan het wel heel levendig vertellen. Nog even een hotdog eten en dan gaan we terug naar de pendelbus. Midden in de zon, met flesjes water die bijna leeg zijn. Het overlevingspakket dat ik altijd meeneem moet ik toch gaan uitbreiden.

Maandag                    De grotten van Remouchamps

Als ik aan de Ardennen denk, dan denk ik aan de grotten. Wij kiezen voor de grotten van Remouchamps, vanwege de reistijd, de kosten en het bootje. Toevallig gaan de vriendjes van de kinderen met hun ouders ook naar deze grotten. Terwijl zij een half uur aan het zoeken zijn naar de ingang lopen wij er in één keer naar toe. Ik zag toevallig een bordje staan toen we op zoek waren naar een parkeerplaats. De buggy laten we bij de kassa achter en we wachten ongeveer een een half uur voordat de rondleiding van start gaat. In dat halfuur hebben de kinderen het winkeltje al van boven tot onder bekeken. De rondleiding is in het Nederlands en Frans. Een lange route met een leuk verhaal over de dieren aan de zijkant en de palmboom die in het water staat tijdens de boottocht, de kinderen zijn tot het einde geboeid aan het luisteren. ’s Avonds beginnen vader en zoon, samen met vriendje en vader aan de dropping. In een groep. Dat was eens, maar nooit weer voor zoon. Na middernacht komen ze thuis en de ongeveer vijf kilometer bleek zo’n 12 kilometer te zijn.

Dinsdag                        Op de camping

Een dagje op de camping. Zwemmen in het hele koude bad. Te koud voor de jongste, maar ook zij steekt het puntje van haar teen in het water. Ondertussen, een primeur; mijn eerste wespensteek. Dat leverde vast een hoop lachende gezichten op. De wesp vloog mijn shirt in en ik stond binnen een paar tellen in mijn BH. Vanavond nog even naar Sankt Vith naar de pizzeria.

Woensdag                         Plopsa Coo en de watervallen

Vandaag staan de watervallen van Coo en Plopsaland op de planning. Als je ooit eerder watervallen hebt gezien zou ik niet speciaal voor de watervallen naar Coo gaan. Op de plaatjes lijkt het wel groot, maar in het echt is het toch wat minder spectaculair. Voor ons geen probleem, want de watervallen liggen bij de ingang van Plopsa Coo. De entreeprijs is afhankelijk van de lengte van de kinderen. In Plopsa staat bij elke attractie hoe lang je moet zijn. En met kinderen van verschillende lengte is dat niet altijd even praktisch.

Wel zijn er voor alledrie voldoende leuke attracties. En dan heb je nog Bumba voor de jongste, kartonnen poppen van K3 voor de middelste en ROX voor de oudste. De broodjes die we meegenomen hadden zijn zo droog dat de vogeltjes meer kruimels hebben dan dat wat er in onze mond komt. Maar aangezien we al €7,50 voor drie kleine zakjes chips kwijt zijn, gaan we liever eten buiten het park. En de kinderen besluiten dat het friet op de camping wordt. Als afsluiting gaan zoon en ik met de kabelbaan omhoog. Dan valt het hem eigenlijk pas op hoe hoog het hier is.

Donderdag                   Regen en BBQ

Vandaag hebben we voor het eerst onze nieuwe laarzen aan. Voor deze vakantie hebben we nog snel laarzen gehaald, want het weer kan hier behoorlijk onvoorspelbaar zijn. Oudste dochter gaat ‘s ochtends lekker knutselen bij het animatieteam. Ondertussen laten zoon en jongste dochter zien hoe vies je kunt worden als je na een nacht regenen buiten gaat spelen. Rond een uur of twee breekt zelfs de zon door en besluiten we de vakantie met een BBQ af te sluiten.

Vrijdag                       Weer naar huis

Helaas, de vakantie zit er weer op. Inpakken, poetsen en na een paar uurtjes zijn we weer thuis.

Kosten : nog geen € 850,00 in totaal voor de hele week.