Eten. Op reis. Afvallen.

In de voorbereiding voor dit bericht heb ik een stelling bedacht.

Eten wat de pot schaft, ook op reis.

Hierover wilde ik een hele blog schrijven. Ik vind dat het antwoord afhankelijk is van de reisduur. Als je een jaar op reis bent is het belangrijker dan bij een weekje vakantie.  Een weekje wat minder gezond eten is vaak nog te overzien.

Het belangrijkste vind ik dat een kind tijd krijgt om aan nieuwe smaken te wennen. Als je naar Azië gaat en je kind heeft nog nooit iets pittigs gegeten, houdt niet van noodles en rijst en maak je ook niet blij met een stukje vis, dan kun je niet verwachten dat hij/zij gelijk alles mee eet.  Wat ik altijd doe op vakantie is flink veel komkommer, tomaatjes en fruit in slaan. Gezonde dingen waarvan ik weet dat ze dit allemaal lusten. En crackers. Eten ze dan een keertje niet dan krijgen ze in ieder geval nog iets gezonds binnen. Daarnaast moeten ze altijd een hapje proeven van wat wij hebben. En heel vaak valt het wel mee. Ze zeggen niet voor niets dat het nodig is om een nieuwe smaak een aantal keer te proeven.

Nog steeds ben ik heel benieuwd naar tips en meningen over deze stelling. Ik vind dat ik niet eerlijk ben naar mezelf en mijn kinderen als ik zelf te weinig beweeg en niet gezond genoeg eet.  Gelukkig eten mijn kinderen over het algemeen gezond, snoepen ze niet veel en bewegen juist wel veel. En dat wil ik graag zou houden.

Dus dit is ook een blog waarin ik mijn goede voornemens deel. Ik ga meer bewegen. De stappenteller zit alweer om mijn pols. Gemiddeld 10.000 stappen per dag. Dat moet op vakantie niet zo moeilijk zijn, dan wandelen we regelmatig. Tenzij het hele dagen regent. Maar op de dagen die we thuis zijn moet ik mezelf er echt toe zetten om te gaan wandelen. Een keer in de week sporten is voor mij ook een hele uitdaging. Ik vind het niet leuk, ben nog iets aan het zoeken wat ik leuk vind, maar dat is een lastige klus.

En daarnaast dus het eten. Ik ga bijhouden wat ik eet en wil gezondere keuzes maken. Volgende week staat er al een BBQ op het programma. Fruit, salade en mager vlees vind ik ook heerlijk, water met fruit of munt er bij. Klinkt toch ook goed? Ik ga mijn best doen. Ik heb het nu gedeeld. Kan nu toch niet meer na een week al stoppen? Doorzettingsvermogen. Niet opgeven. Die zwangerschapskilo’s van drie jaar geleden moeten er nu toch wel eens af.

Wij gaan dus eten wat de pot schaft, maar dan wel de meest gezonde optie.  En als de kinderen een keer iets niet lusten is dat ook prima. Ik eet zelf toch ook geen zuurkool 🙂

Please follow and like us:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

drie × 3 =